Badsärk och sömmar

7 februari, 2012 § Lämna en kommentar

Helgen har bland annat ägnats åt att sy på min badsärk, en ärmlös kortare särk i oblekt linne för varma sommardagar och dopp i hav eller italienska åar. Kom under tiden på att för de som precis gett sig in på handsömnad och inte har någon tidigare erfarenhet är det inte alltid så lätt att komma ihåg eller förstå alla sömmar. Visserligen kan man googla men jag passade på att fota när jag ändå höll på att sy och fälla sömmar. Fler bilder på särken får komma i ett senare inägg.

När jag syr så gör jag det med efterstygn, de ser ut såhär på framsidan..

..och såhär på baksidan.

Så här syr jag stygnet

När jag syr i linnetyg eller andra tyger som lätt fransar sig så fäller jag sömmarna. Det innebär att man viker sömsmånen så att den råa kanten viks in mot tyget och inte kan fransa upp sig lika lätt. Man kan vika sömsmånen åt varsitt håll, men också sy en fällsöm där man viker den ena sömsmånen över den andra. Här visar jag den senare varianten.

Jag börjar med att pressa sömmarna genom att vika ut sömsmånen och varsitt håll och stryka med mycket ånga. Att pressa sömmarna är A och O, det kan vara skillnaden mellan ett snyggt plagg och ett inte lika lyckat. Sedan klipper jag ner den ena sömsmånen till ca 5 mm.

Nästa steg är att vika över den breda sömsmånen över den mindre. Den bredare sömsmånen har jag låtit vara ca 1 cm.

Den bredare sömsmånen viks alltså över och runt den mindre kanten, vilket jag försöker visa med denna bild..

Sedan syr jag ner kanten med små smygstygn. De syns lite lätt på framsidan och ger fina små prickar längs med sömmen.

Hoppas det kommer till nytta, bilder på badsärken kommer upp när den är klar.

Taggad: ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Badsärk och sömmarnutidadåtid.

Meta

