Vårens mellanklänning

7 februari, 2013 § Lämna en kommentar

Mitt senaste projekt är en mellanklänning. En klänning att ha under varma sommardagar, men också under en överklänning när kylan kommer. Å den ska sitta som ett smäck!

Första steget var att göra ett nytt mönster, vilket är enklare om man är flera och har roligt. Alltså åkte jag till Stockholm i november för att gå på kurs i 1300-tals dräktsömnad. Vi gjorde oss varsin toilé och utav den ett nytt grundmönster. Det gick åt mycket tålamod och mjölksyra i armen, men så blev det riktigt bra också.

Maria nålar in mig och jag har mjölsyra i armen

maria nålar in min ärm

Klänningen kommer att vara snäv och med lite mindre vidd i kjolen än mina tidigare klänningar. Ärmarna har djupare ärmhål och det kommer att vara snörning fram och längs med ärmsluten. Tyget är ett blått ylle med rutmönster. Ett tunt tyg som förhoppningsvis kommer vara lite svalare under varma dagar.

DSC04649

 

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Vårens mellanklänningnutidadåtid.

Meta

