Vantar och vävning

14 april, 2013 § Lämna en kommentar

I säkert ett helt år har min sambo fått vänta på sina vantar, och nu till påsken var de äntligen klara. De är nålbundna i ett tjock och härligt garn som heter ”Shepards own shunky”. Fördelen med tjockt garn är att det blir tätt och varmt redan från början. Nackdelen är att man måste nålbinda direkt efter den framtida bäraren eftersom det är svårt att tova ihop och krympa senare. Jag tror att han blev nöjd med dem.

DSC_0043

DSC_0044

Ett av vårens stor projekt är vävningen av ett eget tyg. Det hela började med att jag hittade 8 härvor möbelåtta i garderoben, och de var jag ju tvungen att göra något fint av. Det blir ett ulltyg i 3-skaftad kypert med möbelåtta i varpen och fårögarn som inslag. Varpen är i olika nyanser av grå, eftersom jag fick komplettera de jag hade med ytterligare 20 härvor… Inslaget blir krapprött i första hand och sedan vitt. Här ser ni en bild på halva varpen, det fick bli två olika flätor. Jag började väva i onsdags och jag tror det kan bli bra. 14,75 meter – here I come!

Photo 2013-03-06 20 21 56

Finally I finished my boyfriends mittens, he has been waiting for them for a year or so. They are needlebound in a thick lovely yarn called ”shepards own shunky”. They are quite heavy and thick but also nice and warm. The next project for this spring/summer is to weave my own fabric. It started with some yarn I had at home, now I’m going to weave 14,75 meters… 

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Vantar och vävningnutidadåtid.

Meta

